علوم اجتماعی
فاطمه اسماعیل پور دریمی؛ اسماعیل جعفری؛ امیررضا اصنافی
چکیده
هدف: بررسی عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام آموزش عالی میتواند به بهبود آن کمک نماید. در نتیجه، هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام دانشگاه بر اساس معادلات ساختاری تفسیری بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی بود. جامعه پژوهش بخش کیفی اسناد و متون درباره مرتبط با پژوهش و خبرگان ...
بیشتر
هدف: بررسی عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام آموزش عالی میتواند به بهبود آن کمک نماید. در نتیجه، هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام دانشگاه بر اساس معادلات ساختاری تفسیری بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی بود. جامعه پژوهش بخش کیفی اسناد و متون درباره مرتبط با پژوهش و خبرگان این حوزه بودند. تعداد 50 اسناد و متون با روش نمونهگیری هدفمند و تعداد 10 نفر از خبرگان با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با یادداشتبرداری از اسناد و متون و نظرسنجی از خبرگان درباره پرسشنامه محققساخته گردآوری و با روش معادلات ساختاری تفسیری در نرمافزار PLS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام آموزش عالی شامل 11 عامل چالشانگیزکردن برنامهدرسی دانشگاهی، ترویج اشکال مشارکت اجتماعی، آمادهسازی دانشجویان برای مشاغل عمومی، برنامهدرسی شهروندی فعال، آموزش و یادگیری مسئولیت اجتماعی، پژوهشمحوری، پروژههای اجتماعی، پرورش افراد شایسته، توسعه شهروند واجد شرایط، توجه به دیدگاه ذینفعان اجتماعی در نظام دانشگاهی و آموزش حساسیت اجتماعی بودند. نتایج معادلات ساختاری تفسیری نشان داد که عامل ترویج اشکال مشارکت اجتماعی در سطح اول، عوامل پژوهشمحوری و پرورش افراد شایسته در سطح دوم، عامل آموزش و یادگیری مسئولیت اجتماعی در سطح سوم، عوامل چالشانگیزکردن برنامهدرسی دانشگاهی و آمادهسازی دانشجویان برای مشاغل عمومی در سطح چهارم، عوامل برنامهدرسی شهروندی فعال، توجه به دیدگاه ذینفعان اجتماعی در نظام دانشگاهی و آموزش حساسیت اجتماعی در سطح پنجم، عامل توسعه شهروند واجد شرایط در سطح ششم و عامل پروژههای اجتماعی در سطح هفتم قرار داشتند و بر اساس آن مدل ساختاری تفسیری عوامل موثر بر نقش اجتماعی نظام دانشگاه طراحی شد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزان و متخصصان آموزش عالی میتوانند از نتایج این پژوهش بهرهبرداری کرده و برای بهبود وضعیت دانشگاه و کسب مزیت رقابتی از عوامل موثر شناساییشده بر نقش اجتماعی نظام دانشگاه استفاده نمایند.